آپوکالیپس در سینما

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای دراماتیک
  • نویسنده فرزانه زینلی
  • استاد راهنما احمد الستی
  • سال انتشار 1388
چکیده

آخرالزمان یا آپوکالیپس در ابتدا یک باور دینی و اسطوره ای است و بیشتر از این منظر به آن پرداخته شده است. اما پیشرفت علوم و تکنولوژی زیستی انسان و پرداختن سینما به آن شکل دیگری از تاویل این واژه را پیش رو قرار می دهد، هر چند که در این تحلیل نیز ردپای اسطوره و دین وجود دارد. این رساله به دنبال یافتن مشترکات فرمی و محتوایی از دیدگاهی سینمایی و تصویری فارغ از تاویل های تکراری است. انهدام جهان با پیشرفت تکنولوژی و به دست انسان در دنیای مدرن امروز یکی از مهمترین فرضیه هایی است که در این پایان نامه به آن پرداخته می شود و با بررسی فیلم هایی چون آخرین نبرد، غذای حاضری،مدمکس ها، دنیای آّب، و روز داوری این فرضیه را به اثبات می رساند. این رساله شامل 5 فصل انهدام جهان در اثر: جنگ های هسته ای،حمله بیگانگان فضایی،تعابیر دینی، حمله های تروریستی،و حوادث طبیعی است.

منابع مشابه

سینما در باره سینما: متا سینما در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی و مجادله بر سرخود سینما

متاسینما یا خود بازنمایی و خود ارجاعی های سینما را به معنایی گسترده تر از تقلیل آن به ژانر می توان آنرا مجادله ای بر سر جایگاه سینما در جامعه دانست. از این رو متاسینما راجع به رابطه سینما و جامعه و به طور کلی راجع به ماهیت سینما در فرایند تجربه مدرنیته در ایران نیز هست. چرا که سینما قبل از هر چیز مهمترین فرم فرهنگی مخلوق مدرنیته است. ازاین‌رو، این امکان وجود خواهد داشت که به‌مدد متاسینمای سینما...

متن کامل

کیفیّت بازتاب آپوکالیپس در گذار از عصر اسطوره‌ به حماسه

یکی از مؤلّفه­های مشترک متون دینی و عرفانی «مکاشفه» یا «آپوکالیپس» است. بازتاب آپوکالیپس در خلال متون دینی، حماسی، عرفانی و اساطیری ملل مختلف نشانة حضور ژرف و نقش کم­نظیر عناصر ماورای طبیعی در ایجاد پیوندهای ناگسستنی میان آثار کهن دینی و عرفانی و اسطوره­ای است. مشابهت­های کتب مقدّس جهان؛ از جمله کتاب مقدّس(عهد  قدیم و عهد جدید)، آثار خلّاق صوفیانه و عرفانی مثل مثنوی مولانا، اشعار شاه نعمت‌الله ولی ...

متن کامل

موسیقی افتتاحیه در سینما

دغدغۀ آغاز یک اثر هنری، اضطرابی همیشگی برای هنرمند و مخاطب به ارمغان می آورد. هنرمند مایل است در همان ابتدا مخاطب را جذب کند تا بعدتر بتواند وی را کاملاً تحت تأثیر قرار دهد. مخاطب نیز در ابتدا آماده است که از عالم واقع فاصله بگیرد و ازاین رو اشتیاق بیشتری برای دریافت و ادراک دارد. هنر سینما نیز از این حکم برکنار نیست. در طول تاریخ سینما، شاهد آثاری بوده ایم که با شروع اعجا بانگیز و مسحورکننده...

متن کامل

سینما در باره سینما: متا سینما در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی و مجادله بر سرخود سینما

متاسینما یا خود بازنمایی و خود ارجاعی های سینما را به معنایی گسترده تر از تقلیل آن به ژانر می توان آنرا مجادله ای بر سر جایگاه سینما در جامعه دانست. از این رو متاسینما راجع به رابطه سینما و جامعه و به طور کلی راجع به ماهیت سینما در فرایند تجربه مدرنیته در ایران نیز هست. چرا که سینما قبل از هر چیز مهمترین فرم فرهنگی مخلوق مدرنیته است. ازاین رو، این امکان وجود خواهد داشت که به مدد متاسینمای سینما...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای دراماتیک

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023